En helt vanlig skoldag:

Klockan ringer alltid klockan 06:30, även om jag börjar senare än 8. Idag snosade jag bara till drygt klockan 7. Hade förmodligen blivit längre om inte pappa hade gapat från trappen. En ganska trevlig morgon med andra ord ;) Det blev, inte helt oväntat, ingen frukost idag heller vilket ledde till att jag slumrade till av energibrist i bilen. Fick börja dagen i skolan med en hääärlig Biologi breddningslektion med Lena. För er som är intresserade kan jag informera om att den handlade om bakterier och bakterieodlingar, vilka som är de bästa förutsättningarna för att de ska växa. Temperaturen ska generellt sett ligga mellan 20-40 grader, pH mellan 6-9, det måste finnas vatten, beroende på bakterie måste syrehalten regleras och de flesta gillar heller inte salt. Det var därför man ofta saltade mat förut, när man inte hade kyl o frys. Så om man vill minska risken för bakterietillväxt ska man ta bort alla dessa förutsättningar. Intressant va? Vi fick se en film om hur hygienen var på sjukhus förr i tiden, innan man upptäckte det här med bakterier. Fyfan säger jag!
   Fortsatte med en liten fysiklaboration vilken gick ut på att man skulle inse vilka stora missar i  λ (våglängd) man kunde åstadkomma med bara 0,1° felmätning. Jag fick vara med Robin för tredje labben i rad vilket ledde till ännu en lyckad lektion! Vi skulle alltså använda ett instrument med en kvicksilverlampa, en kikare, ett gitter och en gradskiva. Man skulle mäta antal grader från centralmax till andra ljusspektrumet och utav dessa resultat kunna räkna fram våglängd. Sedan fick vi en tabell med de rätta resultaten. Utav detta kunde vi sedan komma fram till att det skiljer ca 7% för varje 0,1º felmätning man gör från centralmax. Intressant va?!
  Dagen fortsatte med en Matte E lektion. Precis som fysiken så hölls denna av Gus, mycket kompetent lärare för övrigt! Vi fortsatte med det komplexa talsystemet och bevisade produktregeln för konjugatet till en summa av ett reellt tal och ett komplext tal. (Någonting sånt) Har ju varit borta två dagar så jag kan inte utförligt beskriva vad fan vi höll på med. Men svårt var det!
  Sen var det lunch. Mycket mycket goda vegbiffar med potatis och sallad. Jag äääälskar våran skolmat! :D
   Det blev en stund på Selma, caféet, men en drickyoughurt eller hur det stavas. Lite skitsnack med Becca och Erica. Jag har för mig att vi babblade om stegräknare och hur olika dieter. Därifrån begav vi oss bort till Lena igen för att ha en dubbellektion i Biologi B. Denna handlade om cellen och dess olika organeller. Vi gick även igenom vad vilken organell som styrde vilken reaktion. Mitokondrierna står bl.a för metabolismen, dvs. det är den som omsätter kolhydrater eller fetter till ATP-molekyler, även kallad energi. En liten repetition om enzymens funktion hölls och det är ungefär allt jag minns av den lektionen. Var alldeles för trött för att lägga allt på minnet, men vi fick läxa....så det är lugnt, haha!
   Efter det hade jag en, och lyssna nu, otroooooligt seg, slapp och oinspirerande Engelska C-lektion. Vi gick i genom fem stycken frågor om stress, sedan fick vi göra ett stresstest på varandra. Jag ligger inte i någon riskzon, kors i taket! Sen ville Monica gå igenom lite saker man ska tänka på vid en bokrecension. Jag hade aldrig varit med om slappare kurs! Vi ska få skriva den på datorn (?) Jag tänker inte nämna alla knep man kan ta till för att göra det enkelt för sig, för i allra västa fall kanske någon lärare ser detta, men jag kan säga att jag inte är nervös för de där 250 sidorna jag har kvar att läsa i "Pelican brief". No offence John Grisham, men det är inte riktigt min typ av bok.
Där var dagen skoldagen slut, är ni avundsjuka? ;)

Åkte raka vägen hem och sök i mig en smoothie och en macka sen blev det gymmet med Becca. Nu blir det en dusch och sen lite tv och plugg förstås, hehe! Godkväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0